Nieuws 2015

  • Onderzoek: Hoe kunnen scholen beginnende leerkrachten helpen om gedifferentieerd les te geven?

    De nood aan het implementeren van gedifferentieerde instructie is de laatste jaren sterk toegenomen, mede ook door de invoering van het M-decreet. Onderzoek toonde eerder reeds aan dat leerkrachten het toepassen van gedifferentieerde instructie, of met andere woorden het tegemoet komen aan de diverse noden van leerlingen, ervaren als een van de moeilijkste taken...

  • Onderzoek: Samenwerken = samen leren?

    In het kader van het brede debat over de professionele ontwikkeling van leerkrachten wordt al enkele decennia gewezen op het potentieel van leren op de werkplek. Leren van, met en door elkaar in professionele leergemeenschappen wordt hierbij als centraal uitgangspunt genomen. Ook beleidsmatig erkent men in het beroepsprofiel dat leerkrachten niet enkel verantwoordelijkheden hebben in hun klas, ...

  • Lopend onderzoek: Grootschalige studie naar zelfregulerend leren in het lager onderwijs.

    Vandaag de dag wordt van leerlingen in het lager onderwijs veel verwacht. Met het oog op de overgang naar het secundair onderwijs moeten ze hun taken en opdrachten leren plannen, informatie kunnen verzamelen, enz. Kortom, van hen wordt verwacht dat ze hun eigen leerproces controleren en bijsturen. Dit is niet alleen belangrijk voor een succesvolle schoolloopbaan...

  • Lopend onderzoek: Een vak apart: onderzoek naar de opvattingen van leraren wiskunde, Frans en PAV of MAVO tegenover ‘goed’ onderwijs, hun vak en het M-decreet.

    Sinds september 2015 is voor secundaire scholen het M-decreet van kracht. De Vlaamse overheid geeft met dit decreet het belang aan om in ons onderwijs voldoende aandacht te besteden aan inclusie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Sinds de invoering van het M-decreet zijn vele scholen aan de slag...

  • Comparatieve studie: Een volwaardige plek voor het werkplekleren.

    Het Vlaamse regeerakkoord 2014-2019 stelt een herziening van het stelsel van leren en werken in het vooruitzicht. Vanuit de Europese Unie komen duidelijke signalen om het duaal leren als een alternatieve weg voor leerplichtleren te bevorderen. De landen waar het werkplekleren bij de arbeidsmarktgerichte ...

  • Onderzoek: Types van personeelsbeleid voor nieuwe leerkrachten in het Vlaamse basisonderwijs.

    Om tegemoet te komen aan recente uitdagingen en ontwikkelingen binnen onderwijs is er de laatste jaren een groeiende aandacht voor het belang van een strategisch personeelsbeleid of ‘strategic human resource management’ (SHRM). Hoewel bestaand onderzoek de verschillen en gevolgen van ...

  • Studiedag 2 april 2015: Professionalisering en loopbanen van leerkrachten

    Bellon leverde een actieve bijdrage aan de studiedag "Hoe leerkrachten nog sterker maken? De professionalisering en loopbaan van leerkrachten.". Deze studievoormiddag werd georganiseerd door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen en het departement Onderwijs en Vorming...

  • Onderzoek: Rapporten SSL

    BELLON is betrokken bij het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, dat beleidsrelevant onderzoek uitvoert om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen. Meer specifiek werkt BELLON rond antecedenten, kenmerken en uitkomsten van professionele ontwikkeling ...

  • Rapport: Opleidingsnoden van beginnende directeurs.

    Directeurs worden tegenwoordig geconfronteerd met een veelheid aan verschillende taken op gebied van onderwijs maar ook op gebied van administratie en personeelsbeleid. Heel wat landen vinden het dan ook noodzakelijk dat directeurs opgeleid worden om deze taak op te nemen.

  • Lopend onderzoek: Uitdagingen voor personeelsbeleid: Selectie en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen?

    Bellon heeft van de overheid de opdracht gekregen om een beter zicht te krijgen op het personeelsbeleid in de Vlaamse scholen. Dit onderzoek richt zich meer bepaald op de selectie van nieuwe leerkrachten en de opdrachttoewijzing aan leerkrachten. ...



Terug naar nieuwsoverzicht