• Onderzoek: Types van personeelsbeleid voor nieuwe leerkrachten in het Vlaamse basisonderwijs.


    Om tegemoet te komen aan recente uitdagingen en ontwikkelingen binnen onderwijs is er de laatste jaren een groeiende aandacht voor het belang van een strategisch personeelsbeleid of ‘strategic human resource management’ (SHRM). Hoewel bestaand onderzoek de verschillen en gevolgen van verschillende geïsoleerde personeelspraktijken (bv. leerkrachtevaluatie, aanvangsbegeleiding, …) heeft blootgelegd, is er tot op









    vandaag weinig onderzoek die nagaat op welke manier een set van verschillende personeelspraktijken strategisch wordt geïmplementeerd binnen het basisonderwijs. In deze studie onderzoeken we “hoe” een set van personeelspraktijken wordt vormgegeven binnen het basisonderwijs. Gebeurt dit strategisch? En, “waarom” gebeurt dit al dan niet strategisch? Meer specifiek, willen we een antwoord op deze vragen krijgen door in te zoomen op het perspectief van de schoolleider. Internationaal wordt hij/zij namelijk gezien als de centrale persoon die het personeelsbeleid in handen heeft. Daarnaast focussen we in deze studie op een set van personeelspraktijken voor een specifieke groep leerkrachten, met name voor nieuwe leerkrachten binnen het basisonderwijs. Dit laatste aangezien de nood aan meer ondersteuning en een meer coherente en strategische set van personeelsprakijken voor nieuwe leerkrachten internationaal herkend wordt.

    Een samenvatting van dit onderzoek vindt u hier terug.




    Terug naar nieuwsoverzicht