• Lopend onderzoek: Grootschalige studie naar zelfregulerend leren in het lager onderwijs.

Vandaag de dag wordt van leerlingen in het lager onderwijs veel verwacht. Met het oog op de overgang naar het secundair onderwijs moeten ze hun taken en opdrachten leren plannen, informatie kunnen verzamelen, enz. Kortom, van hen wordt verwacht dat ze hun eigen leerproces controleren en bijsturen. Dit is niet alleen belangrijk voor een succesvolle schoolloopbaan, maar ook in hun verdere leven zijn deze vaardigheden essentieel.

Helaas ontwikkelen niet alle leerlingen spontaan de vaardigheden die nodig zijn voor zelfregulerend leren. Recent onderzoek leert ons bovendien dat leraren zich soms onzeker voelen over hoe deze vaardigheden bij alle leerlingen te stimuleren. Daarnaast blijven ook nog heel wat vragen onbeantwoord omtrent factoren op klas- en schoolniveau die mogelijk bijdragen aan een goed zelfregulerend vermogen bij leerlingen.

Het is dus duidelijk dat verder onderzoek noodzakelijk is om leerlingen beter te kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van zelfregulerend leren. Het huidige project focust daarom op volgende vragen: Hoe is het gesteld met het zelfregulerend leren van leerlingen in het 5de en 6de leerjaar? Hoe staan leraren ten opzichte van zelfregulerend leren? Hoe ontwikkelen scholen een beleid omtrent zelfregulerend leren? Hoe hebben al deze factoren een invloed op de vaardigheden van leerlingen? En tot slot: hoe kunnen we door een coaching van leraren het zelfregulerend leren in het lager onderwijs verbeteren?

Meer info over dit project en over de mogelijkheid tot deelname is terug te vinden op de volgende website: http://monadesmul.wix.com/projectsrl .