• Uitdagingen voor personeelsbeleid: Selectie en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen

Dat de kwaliteit van leerkrachten belangrijk is om het leren van leerlingen te faciliteren, hoeft geen betoog. Een goed personeelsbeleid is van belang bij het bevorderen van de kwaliteit van het leerkrachtenteam binnen een school. Dit is geen eenvoudige doch essentiële opgave.

Bellon heeft van de overheid de opdracht gekregen om een beter zicht te krijgen op het personeelsbeleid in de Vlaamse scholen. Dit onderzoek richt zich meer bepaald op de selectie van nieuwe leerkrachten en de opdrachttoewijzing aan leerkrachten. Hoe gaan scholen hierbij tewerk? Welke verschillen zijn er tussen scholen in hun beleid hieromtrent? Hoe beïnvloeden deze aspecten het welbevinden van leerkrachten? En welke rol spelen schoolkenmerken in het selectie- en opdrachttoewijzingsproces?

Meer uitleg omtrent wat deelname aan het onderzoek inhoudt, vindt u hier.