• Onderzoek SSL-rapporten

BELLON is betrokken bij het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, dat beleidsrelevant onderzoek uitvoert om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen. Meer specifiek werkt BELLON rond antecedenten, kenmerken en uitkomsten van professionele ontwikkeling bij leerkrachten in verschillende loopbaanfases. Recent zijn omtrent deze thematiek twee rapporten vrijgegeven.

In het eerste rapport wordt de rol van de lerarenopleiding en de school met betrekking tot de professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten in kaart gebracht. Meer in het bijzonder wordt nagegaan in welke mate schoolleiderschap en samenwerking tussen leerkrachten onderling bijdragen tot de professionalisering in gedifferentieerde instructie. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre schoolbeleid en het aantal kansarme leerlingen per school fungeren als belangrijke factoren in dit leerproces.
    Lees de samenvatting van dit eerste rapport.

Een tweede rapport gaat dieper in op de percepties van ervaren leerkrachten over professionele leergemeenschap kenmerken op hun school. In deze studie wordt nagegaan welke rol schoolleiderschap speelt met betrekking tot deze percepties. Daarnaast wordt dieper ingegaan op de rol van diverse schoolvariabelen zoals SES, methodeschool en schoolgrootte. Ten slotte wordt onderzocht of leerkrachten in leidinggevende posities anders kijken naar de professionele leergemeenschap kenmerken op hun school dan hun collega's.
    Lees de samenvatting van dit tweede rapport.

Meer informatie en andere rapporten gepubliceerd door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen vindt u hier.