• Onderzoek: Hoe kunnen scholen beginnende leerkrachten helpen om gedifferentieerd les te geven?

De nood aan het implementeren van gedifferentieerde instructie is de laatste jaren sterk toegenomen, mede ook door de invoering van het M-decreet. Onderzoek toonde eerder reeds aan dat leerkrachten het toepassen van gedifferentieerde instructie, of met andere woorden het tegemoet komen aan de diverse noden van leerlingen, ervaren als een van de moeilijkste taken van het lerarenberoep.

Meer in het bijzonder ondervinden beginnende leerkrachten erg veel barrières om gedifferentieerde instructie te implementeren in de klaspraktijk. Leerkrachten kunnen in dit opzicht veel ondersteuning vinden bij hun collega’s. Scholen kunnen door te functioneren als professionele leergemeenschappen een belangrijke steun betekenen voor beginnende leerkrachten. Hoe scholen dit precies kunnen doen, is tot op heden onderbelicht in onderzoek. Daarenboven is er weinig geweten over welke school condities van belang zijn om zo een ondersteunende schoolomgeving te creëren. Met deze studie proberen we een antwoord te geven op bovenstaande blinde vlekken in huidig onderzoek.

Lees de samenvatting van dit rapport.

Deze studie werd gerealiseerd in het kader van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, dat beleidsrelevant onderzoek uitvoert om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen.
    Meer informatie en andere rapporten gepubliceerd door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen vindt u hier.