• Onderzoek: Samenwerken = samen leren?

In het kader van het brede debat over de professionele ontwikkeling van leerkrachten wordt al enkele decennia gewezen op het potentieel van leren op de werkplek. Leren van, met en door elkaar in professionele leergemeenschappen wordt hierbij als centraal uitgangspunt genomen. Ook beleidsmatig erkent men in het beroepsprofiel dat leerkrachten niet enkel verantwoordelijkheden hebben in hun klas, maar ook deel uitmaken van een schoolteam.

De vraag stelt zich echter welke vormen van samenwerking leerkrachten het meest aanzetten tot verandering in hun klaspraktijk of in hun denken. Om deze vraag te beantwoorden, zijn enkele SSL-onderzoekers nagegaan in welke types Vlaamse basisscholen kunnen ingedeeld worden, gebaseerd op enkele kenmerken van professionele leergemeenschappen. Vervolgens zijn leerkrachten uit twee sterke en twee zwakke professionele leergemeenschappen een schooljaar lang opgevolgd terwijl ze aan de implementatie van een onderwijsinnovatie werkten. Centraal stond hierbij de vraag hoe leerkrachten in deze scholen gebruik maakten van samenwerking, wat ze eruit leerden en hoe ze erop terugkijken. Dit onderzoek toont meerdere interessante verschillen aan, maar wijst ook op een aantal gelijkenissen.

Lees de samenvatting van dit rapport.

Deze studie werd gerealiseerd in het kader van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, dat beleidsrelevant onderzoek uitvoert om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen.
    Meer informatie en andere rapporten gepubliceerd door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen vindt u hier.