• Lopend onderzoek: Een vak apart: onderzoek naar de opvattingen van leraren wiskunde, Frans en PAV of MAVO tegenover ‘goed’ onderwijs, hun vak en het M-decreet.

Sinds september 2015 is voor secundaire scholen het M-decreet van kracht. De Vlaamse overheid geeft met dit decreet het belang aan om in ons onderwijs voldoende aandacht te besteden aan inclusie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Sinds de invoering van het M-decreet zijn vele scholen aan de slag gegaan om werk te maken van dit decreet.Het lijdt geen twijfel dat uw leraren en uw vakgroepen de kern vormen van de inspanningen die u met uw school levert om het beste te realiseren bij uw leerlingen.

Naast vakkennis, blijken persoonlijke onderwijsopvattingen over hoe leraren denken over onderwijs een sterke invloed te hebben op de manier waarop het leren in de klas georganiseerd wordt.

Hebben leraren uit de vakgroepen wiskunde, Frans en PAV/MAVO daadwerkelijk andere opvattingen over onderwijs, hun vak en het M-decreet? Is de vakgroep een plek waar informatie en ervaringen over het eigen vak en het M-decreet worden uitgewisseld? Is er bovendien een verschil in de opvattingen van leraren wiskunde, Frans en PAV/MAVO over wat ze verstaan onder ‘goed’ onderwijs en het M-decreet? Antwoorden op deze cruciale vragen verwijzen niet alleen naar de opvattingen van leraren tegenover hun vak en het M-decreet, maar ook naar schoolcondities die de samenwerking en het leren van leraren over hun vak en het M-decreet bevorderen, zoals schoolleiderschap.

Het onderzoek ‘Een vak apart’ is een vragenlijstenonderzoek bij leraren wiskunde, Frans en PAV/MAVO, waarbij er twee online vragenlijsten zullen afgenomen worden. Een eerste vragenlijst in de eerste maanden van 2016, een tweede vragenlijst in het voorjaar van 2017. Het online invullen van de vragenlijsten kost de betrokken leraren ongeveer 30 minuten. Wanneer uw school deelneemt aan dit onderzoek zal uw school de volgende voordelen ontvangen:

1. - Een omvattend beeld van de opvattingen van uw leraren wiskunde, Frans en PAV/MAVO tegenover ‘goed’ onderwijs, hun vak en het M-decreet.
    2. - De mogelijkheid om uw vakleraren te vergelijken met vakleraren uit andere secundaire scholen.
    3. - Een individueel feedbackrapport met inzicht in de sterke punten van uw vakleraren en vakgroepen wiskunde, Frans en PAV/MAVO en de mogelijke aandachtspunten.
    4. - Onder de leraren die de vragenlijst volledig invullen worden 50 cinematickets verloot.
    Als u meer informatie wenst of wenst deel te nemen aan dit onderzoek, twijfel dan niet op contact op te nemen met Jasja Valckx via Jasja.Valckx@UGent.be of ☎ 09 264 86 44.