• Studiedag: Hoe leerkrachten nog sterker maken? De professionalisering en loopbaan van leerkrachten

Bellon leverde een actieve bijdrage aan de studiedag "Hoe leerkrachten nog sterker maken? De professionalisering en loopbaan van leerkrachten.". Deze studievoormiddag werd georganiseerd op 2 april door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen en het departement Onderwijs en Vorming.

Leerkrachten zijn de belangrijkste actoren om goed onderwijs te garanderen. Het is dan ook belangrijk dat zij kwaliteitsvol opgeleid worden en zich blijven professionaliseren en een uitdagende loopbaan kennen. Niet alleen de lerarenopleiding, maar ook scholen spelen hierin een centrale rol. Professionele ontwikkeling van leerkrachten is ook voor scholen één van de belangrijkste hefbomen om hun beleid en hun onderwijskwaliteit te versterken. Deze professionele ontwikkeling is zeker niet beperkt tot het volgen van externe nascholing. Integendeel, leerkrachten kunnen ook veel leren van elkaar, op hun eigen werkplek. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je dit aan? Wat zijn cruciale kenmerken opdat professionele ontwikkeling echt leidt tot leren? Hoe pas je als school die cruciale kenmerken toe zodat zij leiden tot reëel professioneel leren ? Hoe kan informele feedback aan leerkrachten bijdragen tot meer professioneel leren? Wat is de impact van de relaties met collega’s op de jobtevredenheid van leerkrachten?

Met de professionele ontwikkeling rijzen ook vragen betreffende de loopbaan van leerkrachten. Hoe kunnen scholen via selectie en begeleiding van beginnende leerkrachten een sterk personeelsbeleid ontwikkelen? Moeten we meer expliciete stappen voorzien in de loopbaan van leerkrachten? Wat zijn voordelen en knelpunten van leidinggevende leerkrachten in scholen?

Wat is, naast de school en het schoolbestuur, de rol van andere belangrijke actoren, zoals de overheid, de onderwijskoepels , de pedagogische begeleidingsdiensten en de vakbonden in de professionele ontwikkeling en de loopbaan van leerkrachten?

Op 2 april werd over deze vragen gereflecteerd vanuit een aantal onderzoeksresultaten. De bijhorende presentaties van de verschillende sprekers, vindt u hier terug.