Nieuws

  • Lancering: Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO)

    Het Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO) is door de Vlaamse Regering erkend als Steunpunt voor Beleidsrelevant Onderzoek voor de periode 2016-2020. SONO is een samenwerkingsverband van de UGent, de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen, de VUB en de Artevelde Hogeschool. De coördinatie van dit steunpunt gebeurt vanuit de Bellon-onderzoeksgroep (UGent).

  • Onderzoek: Vakgroepen als professionele leergemeenschappen

    Recent is er steeds meer aandacht voor de professionele ontwikkeling van leraren op de werkplek om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In het secundair onderwijs wordt hierbij doorgaans gekeken naar de vakgroep als platform voor dergelijke professionalisering.

  • Onderzoek: Professionele Ontwikkeling van Leerkrachten (secundair onderwijs)

    Het onderzoek ‘Professionele ontwikkeling van leerkrachten’ heeft tijdens het schooljaar 2014-2015 verschillende componenten van samenwerking, professionele ontwikkeling en de bredere praktijk van leerkrachten Frans, wiskunde en PAV/MAVO in secundaire scholen...

  • Studiedag: 'Loopbanen in onderwijs: terugblik en vooruitblik'

    Bellon levert een actieve bijdrage aan de studiedag "Loopbanen in onderwijs: terugblik en vooruitblik". Deze studievoormiddag wordt georganiseerd op 23 september 2016 door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen en het departement Onderwijs en Vorming.

  • Reflectietool: Personeelsbeleid in onderwijs (PERBELO)

    In het kader van een recent OBPWO-onderzoek naar de aanwerving en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen, werd de reflectietool ‘PERBELO’ ontwikkeld. Deze reflectietool is bedoeld om scholen en hun leidinggevenden te ondersteunen bij ...

  • Onderzoek: Uitdagingen voor personeelsbeleid: Aanwerving en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen

    Onderzoek heeft uitgewezen dat de kwaliteit van leerkrachten belangrijk is om het leren van leerlingen te faciliteren. Meer bepaald zijn drie mechanismen van belang bij het bevorderen van de kwaliteit van het leerkrachtenteam binnen een school: ...

  • Onderzoek: Is het gras groener aan de overkant? Een exploratief onderzoek naar de intentie van beginnende leerkrachten om het lerarenberoep te verlaten

    De uitstroom van beginnende leerkrachten blijft internationaal een heikel punt in het onderwijs. Ook in Vlaanderen, waar 13 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs en 22 procent van de leerkrachten in het secundair onderwijs het lerarenberoep...

  • Onderzoek: Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen?

    Leraren spelen een cruciale rol in onderwijs en zijn een belangrijke factor voor het leren van leerlingen en het verbeteren van leerresultaten. Zelf worden ze echter ook in stijgende mate geconfronteerd met de snel groeiende kennisbasis in het onderwijs...



Terug naar nieuwsoverzicht