• Onderzoek: Professionele Ontwikkeling van Leerkrachten (secundair onderwijs)

Het onderzoek ‘Professionele ontwikkeling van leerkrachten’ heeft tijdens het schooljaar 2014-2015 verschillende componenten van samenwerking, professionele ontwikkeling en de bredere praktijk van leerkrachten Frans, wiskunde en PAV/MAVO in secundaire scholen in kaart gebracht. In totaal namen 518 leerkrachten uit 40 scholen deel aan de bevraging.

De resultaten van dit onderzoek zijn opgebouwd rond enkele centrale thematieken. In een eerste onderdeel wordt ingezoomd op de percepties van beginnende leerkrachten over aanvangsbegeleiding en over de bijdrage van de lerarenopleiding aan het toepassen van gedifferentieerde instructie. Zo blijkt zowel aanvangsbegeleiding door de school als aanvangsbegeleiding door een mentor in de eerste plaats te focussen op informeren over praktische aspecten en procedures.
    Uit het onderdeel over de klaspraktijk van leerkrachten, blijkt dat leerkrachten hun eigen kunnen op verschillende vlakken algemeen gezien hoog inschatten. Ook gebruiken ze een wijde range aan leerstrategieën, zoals bijvoorbeeld informatie opzoeken, wanneer ze iets wensen bij te leren. Beginnende leerkrachten rapporteren verschillende leeruitkomsten m.b.t. gedifferentieerde instructie, zoals veranderingen in praktijken, emoties en kennis. Bij ervaren leerkrachten situeren de algemene veranderingen zich vooral op vlak van meer gaan nadenken en zich bekwamer gaan voelen.
    Daarnaast tonen de resultaten op schoolniveau dat schoolleiders uit het secundair onderwijs voornamelijk een ondersteunende leiderschapsstijl hanteren en dat in alle scholen vakinhoudelijke teams bestaan waaraan leerkrachten deelnemen. Deze vakinhoudelijke teams besteden vooral aandacht aan een gezamenlijke visie en verantwoordelijkheid, alsook aan het voeren van gesprekken tussen leerkrachten. Er wordt daarnaast getracht een overzicht te krijgen van het takenpakket van de verantwoordelijke van dergelijke teams. Eén van de belangrijkste taken blijkt te zijn het verzorgen van horizontale en verticale afstemming, alsook het bewaken van de sociale dynamieken binnen het team. Vakinhoudelijke samenwerking lijkt er overigens niet voor te zorgen dat leerkrachten zich beperkt voelen in hun persoonlijke autonomie als leerkracht.
    Op het niveau van percepties ten slotte, geven leerkrachten onder andere aan tevreden te zijn met hun job, zich betrokken te voelen bij hun school en houden ze er eerder traditionele onderwijsopvattingen op na.

Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door het Steunpunt Studie-en Schoolloopbanen van de Vlaamse Gemeenschap.

De volledige samenvatting van de resultaten van dit onderzoek vindt u hier.