• Onderzoek: Is het gras groener aan de overkant? Een exploratief onderzoek naar de intentie van beginnende leerkrachten om het lerarenberoep te verlaten

De uitstroom van beginnende leerkrachten blijft internationaal een heikel punt in het onderwijs. Ook in Vlaanderen, waar 13 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs en 22 procent van de leerkrachten in het secundair onderwijs het lerarenberoep binnen de vijf jaar verlaten, wordt deze uitstroom gezien als problematisch.

Voorgaand onderzoek heeft reeds aangetoond dat de uitstroom van leerkrachten negatieve gevolgen heeft voor de prestaties van leerlingen alsook voor de school als organisatie. Deze negatieve gevolgen zorgen dat het noodzakelijk wordt voor onderzoekers om na te gaan wat de uitstroom van beginnende leerkrachten beïnvloedt. Aangezien in de literatuur aangegeven wordt dat de intentie om het lerarenberoep te verlaten een sterke voorspeller is van de eigenlijke uitstroom uit het onderwijs willen we in deze studie de factoren blootleggen die zorgen voor een lagere intentie van beginnende leerkrachten in het basisonderwijs om het lerarenberoep te verlaten. In het bijzonder willen we nagaan in hoeverre jobonzekerheid, schoolfactoren (leerkrachtautonomie en ondersteuning van collega’s), doelmatigheidsbeleving en affectieve betrokkenheid gerelateerd zijn aan de intentie van beginnende leerkrachten om hun job te verlaten.

Lees de samenvatting van dit rapport.

Deze studie werd gerealiseerd in het kader van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, dat beleidsrelevant onderzoek uitvoert om het Vlaamse onderwijsbeleid wetenschappelijk te ondersteunen.
    Meer informatie en andere rapporten gepubliceerd door het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen vindt u hier.