• Onderzoek: Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen?

Leraren spelen een cruciale rol in onderwijs en zijn een belangrijke factor voor het leren van leerlingen en het verbeteren van leerresultaten. Zelf worden ze echter ook in stijgende mate geconfronteerd met de snel groeiende kennisbasis in het onderwijs.

Om deze reden is de professionele ontwikkeling van leraren en hun deelname aan professionaliseringsinitiatieven (PI) gedurende hun hele loopbaan belangrijk. Om scholen te ondersteunen bij de professionalisering van hun leraren zijn vandaag een veelheid en verscheidenheid aan PI voorhanden.

Er rijzen echter nog heel wat vragen omtrent het evalueren van PI. Enerzijds is er conceptuele onduidelijkheid over wat precies kan geƫvalueerd worden om zicht te krijgen op de impact van PI. Anderzijds is er ook methodologische onduidelijkheid over hoe deze evaluatie van PI best kan aangepakt worden.

In deze publicatie wordt de problematiek omtrent het evalueren van professionaliseringsinitiatieven aangekaart. Meer bepaald wordt een verfijnd conceptueel raamwerk voor transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven opgesteld. Daarnaast worden de onderzoeksbevindingen gesynthetiseerd in een omvattend stappenplan dat een overzicht biedt van methodieken en meetinstrumenten om de indicatoren binnen dit verfijnd raamwerk in kaart te brengen.

Lees deze praktijkbijdrage.

Deze studie werd gerealiseerd in het kader van een kortlopend O&O-onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming en werd uitgevoerd door Emmelien Merchie, Melissa Tuytens, Geert Devos & Ruben Vanderlinde (Vakgroep Onderwijskunde, Universiteit Gent).