• REFLECTIETOOL: Personeelsbeleid in onderwijs (PERBELO)

In het kader van een recent OBPWO-onderzoek naar de aanwerving en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen (lees meer), werd de reflectietool ‘PERBELO’ ontwikkeld. Deze reflectietool is bedoeld om scholen en hun leidinggevenden te ondersteunen bij het vormgeven van een sterk aanwervingsbeleid en opdrachttoewijzingsbeleid voor leerkrachten.

PERBELO biedt scholen en hun leidinggevenden een handleiding aan om te reflecteren over hun eigen praktijk. Aan de hand van enkele reflectievragen kan er enerzijds nagedacht worden over de keuzes die gemaakt worden binnen het beleid. Anderzijds kunnen de praktijkvoorbeelden en vaststellingen uit onderzoek scholen en hun leidinggevenden ook andere opties doen overwegen wat hen mogelijks tot meer doordachte beslissingen kan brengen. Pedagogische begeleidingsdiensten kunnen tevens deze reflectietool benutten bij de ondersteuning van scholen.

Dit instrument is géén stappenplan dat stapsgewijs tot dé oplossing brengt. Het is niet de bedoeling om een blauwdruk weer te geven van het ideale personeelsbeleid op een school. Dit is immers niet mogelijk. Personeelsbeleid is een complex en moeilijk proces dat beïnvloed wordt door verschillende factoren. Elke school en dus elk schoolbeleid wordt beïnvloed door zijn eigen context en de mogelijkheden en beperkingen die dit met zich meebrengt.

Raadpleeg en gebruik de reflectietool.

De ontwikkeling van deze reflectietool werd gerealiseerd in het kader van een OBPWO-onderzoek (OBPWO-project 14.02) in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder leiding van Prof. Dr. Geert Devos en Dr. Melissa Tuytens. De onderzoekers waren Elke Staelens en Karen De Coninck.