• ONDERZOEK: Uitdagingen voor personeelsbeleid: Aanwerving en opdrachttoewijzing in Vlaamse basis- en secundaire scholen

Onderzoek heeft uitgewezen dat de kwaliteit van leerkrachten belangrijk is om het leren van leerlingen te faciliteren. Meer bepaald zijn drie mechanismen van belang bij het bevorderen van de kwaliteit van het leerkrachtenteam binnen een school: het selecteren van goede leerkrachten, het behouden van goede leerkrachten en de leerkrachten die reeds aanwezig zijn in de school kansen bieden zich verder te ontwikkelen.

Deze mechanismen zijn dan ook cruciaal in een kwaliteitsvol personeelsbeleid binnen scholen. Echter, uit internationale literatuur blijkt dat een eenzijdige focus door directies op het aanwerven en ontwikkelen van leerkrachten ten koste gaat van aandacht voor opdrachttoewijzing. Bewust omgaan met opdrachttoewijzing (welke leerkracht plaats je voor welk leerjaar, in welk vak, enz.) biedt nochtans eveneens mogelijkheden aan directies om de effectiviteit van leerkrachten in hun school te verhogen.

Hoewel eerder onderzoek in de Vlaamse context reeds focuste op belangrijke deelaspecten van het personeelsbeleid in Vlaamse scholen (bv. het beoordelen en waarderen van leerkrachten aan de hand van functionerings- en evaluatiegesprekken), werden de eerder genoemde mechanismen (selecteren, behouden, opdrachttoewijzing) slechts in minder mate recentelijk bestudeerd.

Dit onderzoek wil aan deze tekortkomingen in de huidige literatuur tegemoet komen mede gezien de frequente signalen van een dreigend lerarentekort en een grote uitstroom van beginnende leerkrachten uit het onderwijs in het arbeidsmarktrapport. In dit onderzoek staan de volgende vragen met een specifieke focus op aanwerving en opdrachttoewijzing centraal: 'Hoe verloopt het personeelsbeleid binnen scholen?', 'Hoe werven scholen nieuwe leerkrachten aan?', 'Hoe worden opdrachten toegewezen binnen de school?', 'Hoe beïnvloeden aanwerving en opdrachttoewijzing het welbevinden van leerkrachten?' en 'Welke rol spelen schoolvariabelen in het aanwervings- en opdrachttoewijzingsproces?'

Lees de beleidssamenvatting van dit onderzoek.

Op basis van dit onderzoek werd ook de reflectietool 'PERBELO' ontwikkeld die bedoeld is om scholen en hun leidinggevenden te ondersteunen bij het vormgeven van een sterk aanwervingsbeleid en opdrachttoewijzingsbeleid voor leerkrachten.

Dit onderzoek werd gerealiseerd in het kader van in het kader van een OBPWO-onderzoek (OBPWO-project 14.02) in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder leiding van Prof. Dr. Geert Devos en Dr. Melissa Tuytens. De onderzoekers waren Elke Staelens en Karen De Coninck.