Nieuws 2021

• Welzijnsbeleid als onderdeel van strategisch personeelsbeleid in scholen: naar een wetenschappelijk onderbouwd instrumentarium

Een onderzoek naar de inventarisatie en vertaling van bestaande instrumenten naar een gebruiksklaar en duurzaam instrumentarium i.f.v. welzijnsbeleid in Vlaamse basisscholen en secundaire scholen, als onderdeel van strategisch personeelsbeleid.

• Boek: Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen.

Het boek “Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen” van het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) is een bundeling van diverse studies die zijn uitgevoerd door SONO, in opdracht van de Vlaamse overheid.

• Artikel: 30 jaar onderwijsbeleid: over bureaucratisering en bezieling. Een terugblik en een blik vooruit

In dit artikel blikken we terug op enkele belangrijke onderwijsevoluties die gecombineerd gaan met de sluipende evolutie van bureaucratisering.

• Onderzoek: Het aantrekken en behouden van leraren in een grootstedelijke context

In dit diepte-onderzoek van 10 basisscholen in grootstedelijke context werd via interviews met schoolleiders en (ervaren en startende) leraren nagegaan welke factoren een invloed hebben op het aantrekken en behouden van leraren. Ook werd er een vergelijking gemaakt tussen scholen met een hoge en een lage retentie van leraren.

• Reflectietool en onderzoek: Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief

Dit nieuwsitem gaat dieper in op een gevoerd onderzoek naar personeesbeleid vanuit schoolperspectief en een gratis bijhorende reflectietool.

• Artikel: Kenmerken van sterke scholen. Wat leert ons 40 jaar onderzoek?

Een artikel over 40 jaar onderzoek met betrekking tot kenmerken van sterke scholen.

• Onderzoek: Stress en welbevinden bij schoolleiders

Schoolleiders vervullen een cruciale rol in de realisatie van kwaliteitsvol onderwijs in scholen. Ze zijn belangrijke poortwachters in het onderwijsbeleid, hebben een grote impact op het functioneren en welbevinden van hun personeelsleden en spelen een doorslaggevende rol in de implementatie van onderwijsvernieuwingen.