• Onderzoek: Stress en welbevinden bij schoolleiders

Schoolleiders vervullen een cruciale rol in de realisatie van kwaliteitsvol onderwijs in scholen. Ze zijn belangrijke poortwachters in het onderwijsbeleid, hebben een grote impact op het functioneren en welbevinden van hun personeelsleden en spelen een doorslaggevende rol in de implementatie van onderwijsvernieuwingen.

Uit onderzoek blijkt echter dat schoolleiders algemeen een grote werkdruk ervaren door o.a. de hoge verwachtingen, de vele factoren en actoren waar ze rekening mee moeten houden… In het kader van de geplande bestuurlijke optimalisatie is aandacht voor het functioneren van schoolleiders nog extra nodig. Om die reden trachtten wij in het kader van het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) inzicht te verwerven in de factoren die bijdragen aan het welbevinden en de stress van schoolleiders. We traden hiervoor in gesprek met schoolleiders in diverse contexten en organiseerden focusgesprekken met diverse betrokkenen uit het onderwijsveld.

Een samenvatting van de onderzoeksresultaten en aanbevelingen op basis van dit onderzoek vindt u hier.