• Artikel: 30 jaar onderwijsbeleid: over bureaucratisering en bezieling. Een terugblik en een blik vooruit

In dit diepte-onderzoek van 10 basisscholen in grootstedelijke context werd via interviews met schoolleiders en (ervaren en startende) leraren nagegaan welke factoren een invloed hebben op het aantrekken en behouden van leraren. Ook werd er een vergelijking gemaakt tussen scholen met een hoge en een lage retentie van leraren.

Een goed opgeleide leraar met voldoende expertise is over alle schoolfactoren heen de meest bepalende factor voor leerlingenprestaties. Bijgevolg is het aantrekken en behouden van goede leraren zeer belangrijk. Er is vaak onenigheid over de beste manier om leraren aan te trekken en te behouden om effectief les te geven aan de meest diverse leerlingenpopulaties. Er zijn namelijk verschillende internationale studies die aantonen dat de minst ervaren leraren werken in de meest uitdagende contexten met vaak kansarme leerlingen. Bovendien toont onderzoek ook aan dat in deze uitdagende contexten veel verloop is van leerkrachten. Om lerarenretentie in kansarme scholen te verhogen, moeten we nagaan welke factoren bijdragen tot het behoud van leraren op een school. In dit onderzoek gingen we na welke contextfactoren, werkcondities en individuele factoren een rol spelen bij het aantrekken en behouden van leraren in een grootstedelijke context.

Een samenvatting van de onderzoeksresultaten en aanbevelingen op basis van dit onderzoek vindt u hier.