• Reflectietool en onderzoek: Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief

Dit nieuwsitem gaat dieper in op een gevoerd onderzoek naar personeesbeleid vanuit schoolperspectief en een gratis bijhorende reflectietool.

Het referentiekader Onderwijskwaliteit verwacht van scholen dat ze personeelsbeleid installeren waarbij zowel de strategische doelstellingen van de school als de noden van personeelsleden niet uit het oog worden verloren. In welke mate kunnen Vlaamse basis- en secundaire scholen zo een strategisch personeelsbeleid voeren? Wat belemmert of bevordert het voeren van zo een beleid en tot wat leidt het voeren van een strategisch personeelsbeleid? Wat zijn goede praktijken op het vlak van strategisch personeelsbeleid? Om op deze vragen een antwoord te krijgen hebben wij in het kader van het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) in schooljaar 2017-2018 en 2018-2019 een diepgaand caseonderzoek uitgevoerd naar strategisch personeelsbeleid binnen basis- en secundair onderwijs. Het eindrapport van dit onderzoek kan je hier raadplegen. In dit eindrapport worden de belangrijkste onderzoeksresultaten overschouwd aan de hand van enkele overkoepelende thema’s waaruit een aantal aanbevelingen voor het beleid en de praktijk vloeien.

Naast dit eindrapport is ook de gratis reflectietool Perbelo uitgewerkt. Perbelo biedt ondersteuning aan scholen bij het vormgeven van een strategisch personeelsbeleid; een beleid dat is afgestemd op de strategische doelstellingen van de school én rekening houdt met de individuele noden van de leerkrachten. Deze ondersteuning wordt geboden door middel van reflectievragen, praktijkvoorbeelden en vaststellingen op basis van een recent uitgevoerd onderzoek naar personeelsbeleid binnen basis- en secundair onderwijs.

De informatie in de reflectietool is verder ook gebundeld in een handig inspiratierapport. Wilt u graag het inspiratierapport in een versie met hardcover ontvangen? Bestel ze dan gratis door het contactformulier in te vullen.