Nieuws 2014

  • Visietekst: Bestuurlijke schaalvergroting: opportuniteit of bureaucratische valkuil?

    De discussie omtrent de schaalvergroting van schoolbesturen is momenteel in Vlaanderen zeer actueel. Daarom is het goed om eens stil te staan bij de mogelijke voor- en nadelen van een dergelijke schaalvergroting. Hoe moeten we de...


  • Masterproeven in de kijker

    De onderzoekers van BELLON staan jaarlijks in voor de begeleiding van masterproefstudenten. Naar aanleiding van het afronden van de Masteropleiding in de Pedagogische Wetenschappen wordt van de studenten verwacht dat ze zich verdiepen in een actuele thematiek rond onderwijs. Hier worden 4 verdienstelijke masterproeven in de kijker gezet...


  • Onderzoek: Personeelsbeleid van A tot Z (basisonderwijs)

    Het onderzoek ‘Personeelsbeleid van A tot Z’ heeft verschillende componenten van het personeelsbeleid in basisscholen in kaart gebracht. Leerkrachten uit 76 bassischolen vulden een online vragenlijst in die peilde naar verschillende thema’s zoals aanwerving, begeleiding en benoeming, ...

  • Boek: Essays over de leraar en de toekomst van de lerarenopleiding

    Naar aanleiding van het pensioen van professor Antonia Aelterman (Vakgroep Onderwijskunde, Universiteit Gent) werd een boek opgemaakt waarin thema’s aan bod komen die nauw aansluiten bij de thematieken waar professor Aelterman tijdens haar carrière mee in aanraking gekomen is. Het boek bestaat uit 23 essays, waarvan ook één bijdrage geschreven werd ...

  • Onderzoek: Bestedingspatroon middelen niet-onderwijzend personeel

    In Vlaanderen financiert en subsidieert de overheid enerzijds onderwijzend personeel en anderzijds administratieve, pedagogische en beleidsmatige ondersteuning. Hoe scholen hun middelen precies aanwenden met betrekking tot deze ondersteuning, was tot op heden niet erg duidelijk aangezien ...

  • Onderzoek: Evaluatie van het onderwijspersoneel

    In CAO VIII (2006) is overeen gekomen dat vanaf 1 september 2007 secundaire scholen, centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) functiebeschrijvingen moeten opmaken en hun leerkrachten en personeelsleden om de vier jaar moeten evalueren. Sinds 1 september 2009 geldt hetzelfde voor basisscholen ...



Terug naar nieuwsoverzicht