• Onderzoek bestedingspatroon

In Vlaanderen financiert en subsidieert de overheid enerzijds onderwijzend personeel en anderzijds administratieve, pedagogische en beleidsmatige ondersteuning. Hoe scholen hun middelen precies aanwenden met betrekking tot deze ondersteuning, was tot op heden niet erg duidelijk aangezien hier veel autonomie in wordt toegestaan.

Dit onderzoek heeft geanalyseerd hoe scholen uit het basis- en secundair onderwijs hun middelen besteden voor de invulling van administratieve, beleids- en pedagogische taken. Bij een representatief aantal scholen werd een vragenlijst afgenomen en er werd ook voorzien in een diepgaand kwalitatief luik. In de samenvatting van het rapport vindt u een antwoord op vragen als:

- Hoe wenden scholen middelen aan voor administratieve, beleids- en pedagogisch ondersteunende taken? Wie nemen ze hiermee aan en welke taken vervullen deze mensen?
    - Welke rol speelt de schooldirecteur, schoolbuur en/of de scholengemeenschap in deze beslissing?
    - Welke contextfactoren bepalen het bestedingspatroon?
    - Hoe tevreden is men over het financierings- en subsidieringssysteem?

Lees de samenvatting van het rapport