• Onderzoek: Personeelsbeleid van A tot Z (basisonderwijs)

Het onderzoek ‘Personeelsbeleid van A tot Z’ heeft verschillende componenten van het personeelsbeleid in basisscholen in kaart gebracht. Leerkrachten uit 76 bassischolen vulden een online vragenlijst in die peilde naar verschillende thema’s zoals aanwerving, begeleiding en benoeming, de klaspraktijk, schoolkenmerken en opvattingen ten aanzien van de job en de school.

In totaal namen 1094 leerkrachten deel aan dit onderzoek. De samenvatting van dit onderzoek geeft de voornaamste bevindingen weer van deze bevraging en is opgebouwd rond verschillende onderzoeksthema’s. Een inleidend onderdeel geeft enkele achtergrondgegevens mee van de scholen en van de leerkrachten die deze vragenlijst invulden. In het eerste deel wordt de perceptie van leerkrachten over de aanwervings- en benoemingspraktijken in hun school behandeld en wordt de aanvangsbegeleiding van leerkrachten besproken. In een volgend deel wordt aandacht besteed aan de klaspraktijk, waaronder doelmatigheidsbeleving, gehanteerde leerstrategieën en leeruitkomsten van leerkrachten vallen. Deel drie behandelt de thema’s leiderschap, overeenstemming in opvattingen, professionele leergemeenschap en autonomie. In een laatste onderdeel komen jobtevredenheid, organisatorische betrokkenheid en jobonzekerheid aan bod, alsook de intentie om de school of de job te verlaten en de kansen op tewerkstelling buiten de school.

Dit onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door het Steunpunt studie-en schoolloopbanen van de Vlaamse Gemeenschap.

De samenvatting van de resultaten van dit onderzoek vindt u hier.

In negen scholen voor buitengewoon basisonderwijs werd bijkomstig een gelijkaardig onderzoek afgenomen, doch hier lag de focus vooral op aspecten van de professionele ontwikkeling van leerkrachten. De samenvatting van het onderzoek specifiek over het buitengewoon basisonderwijs vindt u hier.