• De relatie tussen jobkenmerken, welbevinden en burn-out bij schoolleiders in het basisonderwijs

In het kader van een onderzoek naar de factoren en processen die het welbevinden en de stress van Vlaamse schoolleiders uit het basisonderwijs bepalen, vulden 981 schoolleiders een vragenlijst in. De vragenlijst peilde naar de stressbeleving bij schoolleiders en naar de invloed van de werkeisen en energiebronnen op het welbevinden en de stress bij schoolleiders. Daarnaast werd ook de invloed van de huidige coronacrisis onderzocht. Ten slotte werd nagegaan of het hebben van een hoge self-efficacy de kans op een burn-out kan verminderen en het welbevinden kan verhogen.

Uit dit onderzoek blijkt dat schoolleiders in het basisonderwijs veel stress ervaren. Hierdoor kampen ze met concentratieproblemen en reageren ze emotioneel soms te sterk. Schoolleiders geven ook aan vaak fysieke klachten te hebben, zoals slaapproblemen door het werk. Zij scoren hierbij op de grens van de risicogroep voor burnout, hetgeen een verontrustend resultaat is. Dit neemt niet weg dat de schoolleiders tegelijk zeer bevlogen en enthousiast blijven.

De belangrijkste oorzaken van stress zijn grote werkdruk, emotioneel belastende situaties en de onduidelijkheid van beleidsmaatregelen. Ook de coronamaatregelen bezorgen veel bijkomende werkdruk, onzekerheid en stress.

Energiebronnen die stress verlagen zijn de sociale steun van het schoolteam en het schoolbestuur en de kansen om zich verder te ontwikkelen. Tot slot toont het onderzoek ook aan dat de persoon van de schoolleider een belangrijke rol speelt. Wie het gevoel heeft in het algemeen doelmatig en resultaatsgericht te zijn, scoort significant veel lager op bijna alle burn-out indicatoren.

Dit onderzoek werd uitgevoerd door Lore Bellemans onder promotorschap van Prof. dr. Geert Devos.

Een synthese van dit onderzoek vindt u hier.