• O&O-Opdracht: een raamwerk voor de evaluatie van professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders

In het kader van een O&O-onderzoek waarbij professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders systematisch geanalyseerd worden, werd een uitgebreide literatuurstudie over professionalisering van schoolleiders en sterk schoolleiderschap uitgevoerd. Deze literatuurstudie start met een situering en probleemstelling van het centrale thema, met name de professionalisering van schoolleiders. Zo wordt geschetst waarom er nood is aan professionalisering van schoolleiders; op welke manier aandacht wordt besteed aan de professionalisering van schoolleiders in Vlaanderen en waarom onderzoek naar de professionalisering van schoolleiders noodzakelijk is. Daarna wordt een theoretische achtergrond geschetst bij het centrale thema door professionalisering van schoolleiders en sterk schoolleiderschap te definiëren op basis van onderzoeksliteratuur. Na deze theoretische achtergrond volgt de beschrijving van een raamwerk dat als leidraad en onderzoeksmodel gehanteerd wordt voor het gehele onderzoek. Dit raamwerk presenteert de centrale elementen binnen dit onderzoek, met name: 1) doel van het PI, 2) kenmerken van het PI, 3) kenmerken van samenwerkingsverbanden, 4) kenmerken van schoolleiders en hun context en 5) indicaties van effecten. Deze elementen worden gepresenteerd in een overkoepelend raamwerk voor de evaluatie van professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders dat ook los van het onderzoek bruikbaar is in functie van het plannen, ontwerpen, uitvoeren en/of evalueren van professionaliseringsinitiatieven voor schoolleiders.

Klik hier om het raamwerk te raadplegen.