• Gezocht: Bestaande praktijken van bewust personeelsbeleid in het gewoon basis- en secundair onderwijs

Kent u of bent u een school die op een bewuste manier omgaat met personeelsbeleid?
    Dan zijn wij op zoek naar deze/uw school!

Het Steunpunt Onderwijsonderzoek gaat in opdracht van de Minister van Onderwijs en Vorming op zoek naar gewone basis- en secundaire scholen die binnen hun personeelsbeleid aandacht hebben voor een strategische aanpak. De scholen die we zoeken, geven bewust vorm aan één of meerdere van hun personeelspraktijken (selectie, opdrachttoewijzing, professionele ontwikkeling, leerkrachtevaluatie, enz.) vanuit hun schoolvisie en vooropgestelde schooldoelen .

Mogelijke voorbeelden:
    - De professionele ontwikkeling van leerkrachten krijgt vorm vanuit de noden die de school en het schoolteam concreet ervaren en die bijv. blijken uit de functioneringsgesprekken met leerkrachten. Om aan de noden tegemoet te komen, wordt ingezet op een meer langdurige professionalisering in teamverband.
    - De directeur voorziet op regelmatige basis gestructureerde feedback voor leerkrachten over de prioritaire schooldoelen die gesteld worden in het schoolwerkplan.
    - In de school wordt bewust omgegaan met de aanwezige competenties van leerkrachten bij de selectie van leerkrachten en bij het verdelen van de opdrachten.
    - Selectie van nieuwe leerkrachten wordt doelbewust aangepakt op school- of scholengemeenschapsniveau. Daarbij bundelen de teamleden of directies hun expertise om leerkrachten aan te trekken die optimaal passen binnen de school en scholen van de scholengemeenschap.

Via onderstaande link kan u de gegevens van de school en meer informatie over de concrete personeelspraktijk in de school meedelen (ten laatste tot 13 mei 2018). De informatie die u deelt, wordt uiteraard vertrouwelijk behandeld. Het Steunpunt Onderwijsonderzoek zal een selectie maken uit de ingestuurde praktijken. Geselecteerde praktijken ontvangen meer informatie over het onderzoek (in schooljaar 2018-2019) en de vraag of zij bereid zijn om deel te nemen. Iedere deelnemende school krijgt feedback over de personeelspraktijk.

Schrijf in.

Bij vragen kan u contact opnemen met Melissa Tuytens via mail of telefonisch (09/264 86 30).

Alvast hartelijke dank voor uw praktijkvoorbeeld!